Nome: Maria Lucinda Cruz dos Santos Fonseca

Categoria: Investigador Efetivo

Formação académica

Agregação em Geografia Humana (Universidade de Lisboa, 2005)
Doutoramento em Geografia Humana (Universidade de Lisboa, 1989)
Licenciatura em Geografia (Universidade de Lisboa, 1978)

Grupo de investigaçãoMIGRARE

Email: fonseca-maria@igot.ul.pt

Interesses de investigação: Migrações; Integração sócio-espacial; Políticas de Migração e Integração; Geografia Social Urbana; Transformações Demográficas

Publicações relevantes

Fonseca, M.L.; Pereira, S.; Esteves, A, (2014) “Migration of Ukrainian Nationals to Portugal: Changing Flows and the Critical Role of Social Networks”, Central and Eastern European Migration Review, pp. 1–17.

Fonseca, M.L.; McGarrigle, J. (Guest editors) (2013) Finisterra – Revista Portuguesa de Geografia –Special issue Neighbourhood integration, social relations and participation in European multi-ethnic cities, XLVIII, (96).

Fonseca, M. L. (2009) (Ed.) – Cities in movement: migrants and urban Change, Lisbon, CEG.

Fonseca, M. L: (2008) – “New waves: immigration to small towns and rural areas in Portugal. The case of Alentejo region”, Population, Space and Place, volume 14, issue 6, pp.525-535.

Fonseca, M. L. (Coord.) (2005) – Reunificação Familiar e Imigração em Portugal.Lisboa, ACIME, Observatório da Imigração Nº 15.

Projetos de investigação

– MobileWelfare – European Welfare States in Times of Mobility, sponsored by the NORFACE research Programme on Welfare State Futures (2015-2018). Scientific Coordinator of the Portuguese team. Coordinator Institution: NIDI – Netherlands Interdisciplinary Demographic Institute.
− THEMIS – Theorizing the Evolution of European Migration Systems, funded by the NORFACE Transnational Research Programme (Coordenadora da equipa do IGOT, CEG). Coordinating Institution: International Migration Institute, University of Oxford (2010-2013).
− GEITONIES – Generating Interethnic Tolerance and Neighbourhood Integration in European Urban Spaces, Project funded by EU Commission, FP7- SSH-2007-1. Proposal N° 216184. (Research Coordinator). Coordinator institution: IGOT, CEG), University of Lisbon.
− IMISCOE – Network of Excellence in the domain of International Migration, Integration and Social Cohesion in Europe (co-leader of research cluster B5 – Social Integration and Mobility – housing, education and health), 2004-2009. Scientific Coordinator: Prof. Rinnus Peninx. Coordinating Institution: The Institute for Migration and Ethnic Studies (IMES), University of Amsterdam.
⁻ INTEGRIM – Marie Curie Initial research training programme on International Migration and Integration (Seventh Framework Programme/People ). Scientific Coordinator of the Portuguese team. Coordinator Institution: University of Deusto, Bilbao (2013-2017).

Outros